Celý svět sleduje vzlet rakety, která poletí i s tříčlennou posádkou na palubě na Mars. Rozeznat, co je a co není skutečnost, může být někdy nadlidský úkol. Obzvláště pokud nám zdánlivou realitu předkládají média…
Po aférách, které proběhly v 70. letech, začali lidé ztrácet důvěru ve vládní instituce. Tato situace nechala vzniknout i řadě děl. V roce 1978 také filmu Kozoroh 1, jehož prostřednictvím se zrodil i jednohlasný hrdina, novinář Robert Caulfield. Ten v příběhu zastává funkci jediného dobra a spravedlnosti, jelikož i zdánlivě kladné postavy mají ryze negativní vlastnosti. Odraz nálady v tehdejší společnosti je ve filmu režiséra Petera Hyamse na první dobrou tedy značně patrný.
Samotného Caulfielda ztvárnil Elliott Gould, známý především pro svou roli otce Moniky a Rosse Gellerových v seriálu Přátelé. Jako novinář Caulfield si ovšem neustále stěžuje své kamarádce Judy Drinkwater, že zázemí, jako rodinu, zřejmě nikdy mít nebude. Poněkud unavený životem se zdá být vůči svému okolí i poměrně laxní, a to i přesto, že je novinář.
To, že je opravdu ke svému okolí netečný, a jen tak proplouvá životem, se ukazuje především v momentě, kdy nasedne do auta a během jízdy zjistí, že mu nefungují brzdy. Jako člověk, který se podle tachometru řítí městem stokilometrovou rychlostí, zvládá celou situaci až moc s přehledem. Skoro jako by byl superhrdina, jehož superschopností je naprostý klid a čistá mysl.
Změna osobnosti
Z Caulfielda, z poměrně neopatrného, přehnaně slušného a lehce zdrženlivého člověka, se ale v průběhu filmu vyklube velice odhodlaný muž, který okamžitě při zjištění problému zbystří a snaží se za každou cenu přijít na to, co se to kolem něj děje.
Jeho velkým mínusem je ale jeho důvěřivost a čitelnost osobnosti. V podstatě veškeré typické vlastnosti novináře se v tomto filmu setkávají s naprostým opakem. Třeba to, že ho jeho šéfredaktor seřve a vyhodí z práce, je pro něj jen jakási okrajová záležitost.
Podle Judy také moc pije a mluví. A to by přeci rozumný člověk v případě, že ho chce někdo zabít, nedělal. On ale na rozdíl od rádoby rozumných lidí dál uhání autem ve své stokilometrové rychlosti. A to i v momentech, kdy je to vysoce nežádoucí.
Tak trošku v bondovském stylu
On sám si kromě zběsilé jízdy autem střihne i naprosto šílený, až neuvěřitelný, let práškovým letadlem. Podle všeho je to ale jediná chvíle, která ukazuje, že Robert Caulfield je opravdu hlavním hrdinou celého filmu.
Nejsilnější momentkou je ale bezpochyby chvíle, kdy divák vidí ve zpomaleném záběru hlavní postavu Charlese Brubakera v popředí a našeho novináře rozmazaného v pozadí. Vyvstává z ní totiž dobrá otázka. Kdo byl tedy tím hlavním hrdinou? Astronaut, který se nakonec možná rozhodne pověděť světu pravdu? A nebo novinář, díky kterému může celá pravda vyjít najevo?
Kozoroh 1 divákovi ukazuje, jak snadno může být člověk oklamán. V přídě filmu byli ale lidé oklamáni i přesto, že se nacházeli přímo na místě události. Možná proto bychom měli mít pod kůží zarytý fakt, že i přesvědčivá skutečnost může být jen médii zprostředkovaná iluze. Iluze, která slouží většímu divadlu.